ျဖစ္ရပ္ဆန္းမ်ားနဲ႔ သမုိင္းထဲက အထင္ကရ ပုဂၢဳိလ္ႀကီး ဘုန္းေတာ္ႀကီးဦးသီလ


ေမာင္ေ႐ႊသာသည္ ၁ဝ ႏွစ္သားအ႐ြယ္တြင္ ေကာ့ျပင္႐ြာဘုန္းေတာ္ႀကီးဦးမႉးထံ၌ စာေပသင္ၾကားရန္ ေက်ာင္းသားအျဖစ္ အပ္ႏွံခံရသည္။ ၁၂ဝ၆ ခုႏွစ္တြင္အသက္ ၁၂ႏွစ္ အ႐ြယ္ ေရာက္ေသာအခါ ရွင္သာမေဏအျဖစ္သို႔ေရာက္သည္။ ဘြဲ႕ေတာ္မွာ ရွင္သီလသာရျဖစ္သည္။ ရွင္သာမေဏဝတ္ျဖင့္ ခုနစ္ဝါေနၿပီးေနာက္ ၁၂၁၃ ခုႏွစ္တပို႔တြဲလတြင္ က်ိဳက္ေဒးယ်ဳံဘုရား ကုန္းေတာ္အရံအတြင္းရွိ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း၌ ပီလခတ္႐ြာဘုန္းေတာ္ႀကီးကို ဥပဇၩာယ္ျပဳ၍ ကာရက သံဃာမ်ားစြာျဖင့္ ရဟန္းေဘာင္သို႔တက္ေတာ္မူသည္။

ေကာ့ျပင္႐ြာဘုန္းေတာ္ႀကီးဦးမႉးထံ၌ ရဟန္းႏွစ္ဝါရသည့္တိုင္ေအာင္ ေနၿပီးေနာက္၊ ပဲခူးၿမိဳ႕ေထာင့္ေက်ာင္း ဆရာေတာ္ႀကီး ဦးဟစႏၵာလကၤာရဘြဲ႕ေတာ္ရွိေသာ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဦးပုံထံ၌ ငါးဝါရသည့္ တိုင္ေအာင္ပရိယတၱိဓမၼ အေျခခံစာေပတို႔ကို ေန႔ညဥ့္မျပတ္သင္ၾကား အားထုတ္ေနေလသည္။ ဦးသီလသည္ထိုစဥ္က ျပတ္ျပတ္သားသား မွတ္သားဖြယ္ တရားမ်ားကို ေဟာၾကားႏိုင္သျဖင့္ အမ်ားၾကည္ၫိုၾကသည္။ ၁၂၁၈ ခုႏွစ္ရဟန္းဝါ ငါးဝါရၿပီးေသာအခါ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သို႔ႂကြလာ၍ ယခုပုဇြန္ေတာင္ က်ိဳက္ထီး႐ိုးေက်ာင္းတိုက္တည္ရာ၌ ေ႐ႊၾကက္ယက္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးဦးေမဓာထံတြင္ စာေပက်မ္းဂန္သင္ယူကာ တစ္ဝါေနေလသည္။

ဦးသီလသည္ ေျခာက္ဝါရၿပီးေသာအခါ ပဲခူးၿမိဳ႕သို႔ျပန္ႂကြသြားကာ ကလ်ာဏီေတာရ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဦးဝဏၰထံ၌ တစ္ဝါ၊ မႏၲေလးၿမိဳ႕သို႔တက္၍ စစ္ကိုင္းဘက္ကူးၿပီးလၽွင္ စစ္ကိုင္း ပိေတာက္ေခ်ာင္ေတာင္႐ိုး အရိယဝံသေရငုံတိုက္၌ တစ္ဝါ၊ မႏၲေလးၿမိဳ႕အေရွ႕စလင္းတိုက္၌ တစ္ဝါအသီးသီးတြင္ သီတင္းသုံး၍ စာေပသင္ယူသည္။ ၁၂၂၂ ခုႏွစ္တြင္ရဟန္းဝါကိုးဝါအရ၌ ဦးသီလသည္ ေကာင္းစြာ မက်မ္းမာသျဖင့္ ပဲခူးဘက္သို႔စုန္ဆင္းလာၿပီးလၽွင္ လာကမြတ႐ြာ၊ ေဈးေညာင္ပင္႐ြာစသည္တို႔၌ ေခတၱ စီသိီတင္းသုံး၍ ပတၱျမားေစတီ၊ က်ိဳက္ပတိုင္ကုန္း တန္းဂူကုန္းတို႔၌ အရညဝါသီေတာမွီပုဂၢိဳလ္အျဖစ္ျဖင့္ ေတာရေဆာက္တည္ေနေတာ္မူသည္။ ၁၂၂၆ ခုႏွစ္တြင္ပဲခူးၿမိဳ႕မွ ဂိုဏ္းအုပ္ဆရာေတာ္ႀကီးဦးပုံ ေတာထြက္ေတာ္မူေသာအခါ ဦးသီလလည္းေနာက္မွတပါတည္း လိုက္သြားေလသည္။ ဂုိဏ္းအုပ္ဆရာေတာ္ႀကီး ေတာထြက္ရသည္မွာလည္း ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဦးသီလေၾကာင့္ဟု ဆုိႏုိင္သည္။

ေရႊက်င္ၿမဳိ႕ရွိ ဘုန္းေတာ္ႀကီးဦးသိလ တရားက်င့္ခဲ့ရာဂူ

ဘုန္းႀကီးဦးပုံသည္ ကလ်ာဏီေက်ာင္းတိုက္ ေတာင္ဘက္တြင္ ကပ္လ်က္ရွိေသာ သစ္ေစးပင္ေလးတိုင္စင္ေက်ာင္းငယ္၌ သီတင္းသုံးေတာ္မူေသာအခါ ဦးသီလလည္း ထိုေက်ာင္းႏွင့္ မနီးမေဝး အေနာက္ဘက္ေက်ာင္းငယ္တစ္ခု၌ သီတင္းသုံးေနထိုင္သည္။ ဝါကၽြတ္လတ္ေသာ္ ပဲခူးၿမိဳ႕အေရွ႕ဟသၤာကုန္းသို႔ ေ႐ႊ႕ေျပာင္း၍ ေတာေက်ာင္း၌ဘုန္းႀကီး ဦးပုံႏွင့္အတူ ဝါကပ္သည္။ ယင္းသို႔ျဖင့္ဘုန္းႀကီးဦးပုံမဟာနာယကျပဳ၍ တည္ေထာင္ေသာေတာရ ဂိုဏ္းတြင္ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ဦးသီလသည္ ဒုတိယနာယကျဖစ္လာေလသည္။ ပဲခူးေတာရ ဂိုဏ္းႀကီးသည္ ေ႐ႊက်င္ဆရာေတာ္ႀကီးတည္ေထာင္ေသာ ေ႐ႊက်င္ဂိုဏ္းႏွင့္ဝိနည္းကိုပဓာနထား၍ သီးသန္႔ျခင္း၊ ဂိုဏ္းတစ္ပါးႏွင့္အဆက္အဆံမရွိျခင္းတို႔၌ အယူသီလတူမၽွ ေလသည္။

ယင္းသို႔ေ႐ႊက်င္ဂိုဏ္းႏွင့္ ပဲခူးေတာရဂိုဏ္းတို႔ ႏွစ္ဂိုဏ္းတစ္ဂိုဏ္းျဖစ္ၿပီးေသာအခါ ဆရာေတာ္ဦးသီလပင္ လၽွင္ယင္းဂိုဏ္းႀကီး၏ ဒုတိယနာယကျဖစ္ေတာ္မူေလသည္။ ၁၂၂၈ ခုႏွစ္ဝါလသီတင္းကၽြတ္ေသာအခါဦးသီလသည္ ဟသၤာကုန္းမွ ဖဲခြာေလသည္။ ထို၁၅ ဝါရၿပီးမွစ၍ က်ိဳက္ေဒးယ်ဳံ၊ လာကမြတ္၊ ေဈးေညာင္ပင္၊ က်ိဳက္ပတိုင္ကုန္းတန္း၊ ဂူကုန္း၊ ကလိ၊တပ္ကေလး၊ အဝိုင္း၊ ဘုရားကေလး၊ ဥကၠံ႐ြာကုန္းေတာရ၊ ေဒးစြန္ပါပ်ဥ္ပုံေတာ၊ လွည္းဘီးကြဲ၊ အေနာက္ေတာတန္း၊ ဒိုက္ဦး၊ ဖေအာင္ဝဲ၊ ေ႐ႊက်င္ခ႐ြဲ၊ ဝမ္းပေကာ၊ က်ိဳက္ထို၊ ေကာ့ကဒြတ္၊ ဘီးလင္း၊ က်ိဳက္ေကာ္၊ သထုံ၊ေဂါ့၊ မုတၱမေတာင္႐ိုး၊ ေမာ္လၿမိဳင္၊ ဖားအံ၊ ဘီလူးကၽြန္း၊ မုဒုံ၊က်ဳုံဒိုးေကာ့ကရိတ္စသည္တို႔သို႔အႏွံ႔ႂကြ၍ သီတင္းသုံးကာ ေတာရဂိုဏ္းအႏွံ႔ ႀကီးပြားေလသည္။

ဆရာေတာ္သည္ရဟန္း ၁၂ဝါမွစ၍ ဓုတင္၁ဝပါး၊ ၁၁ပါး၊ ၁၂ပါး၊ ၁၃ပါး၊ ရံခါရသည္။ ပိ႑ပါတ္ဓုတင္ သပဒါနစာရိဓုတင္တို႔ျဖင့္ေန႔စဥ္ ဆြမ္းခံ၏။ ဆြမ္းဘုဥ္းေပးေသာအခါ ဧကာသနိတ္ပတၱပိုဏ္ဓုတင္ တစ္ေနရာတည္း တစ္ခြက္တည္းဘုဥ္းေပးသည္။ သက္သတ္လြတ္သာအၿမဲသုံးေဆာင္သည္။ ဆရာေတာ္သည္ အတည္တက် တစ္ေနရာတည္း တစ္ဆက္တည္း မေနလို၊ တစ္ေနရာတြင္အမ်ားဆုံးႏွစ္ဝါဆိုေလ့ရွိသည္။ ဆရာေတာ္၏ ေက်ာင္းသည္လည္း မ်ားေသာအားျဖင့္ ပိတ္မိုးေက်ာင္းတို႔ ျဖစ္ၾကသည္။ ထိုသို႔ဆရာေတာ္သည္ တစ္ေနရာတည္းခန္႔ခန္႔ ထည္ထည္ေက်ာင္းႀကီးႏွင့္ အၿမဲေနေလ့မရွိဘဲ အႏွံ႔သြားလာေနထိုင္ေသာေၾကာင့္လည္း ေတာရဂိုဏ္း ႀကီးအရပ္ရပ္၌ ပ်ံ႕ႏွံ႔ျခင္းျဖစ္သည္။

ဆရာေတာ္သည္ မိမိႏွင့္ ေတြ႕သမၽွေသာ ရဟန္းတို႔အား ေတာေက်ာင္းေနခ်င္ေအာင္ ေဟာေလ့ရွိသည္။ ဆရာေတာ္သည္ လာဘ္ သပ္ပကာ အလြန္ေပါေသာ္လည္း ေရာက္ရာအရပ္ရွိ သံဃာေတာ္တို႔အား အကုန္စြန္႔လႉေလ့ရွိ၏။ ကိုယ္ေတာ္တိုင္မူကား သပိတ္တစ္လုံး၊ သကၤန္းသုံးထည္ သားေရႏြယ္တခ်ပ္ျဖင့္ေရာင့္ရဲေတာ္မူ၏။ ထုိသို႔ ေတာအလီလီေရႊ႕ေျပာင္းက်င့္သုံးရာ ဆင္ ၊ က်ား စေသာသားရဲတိရစာၦန္မ်ားျဖင့္ မၾကာခဏထိပ္တုိက္ႀကဳံခဲ့သည္။ က်ားမ်ားအလြန္ေသာင္းက်န္ပါသည္ဆုိေသာ အရပ္မ်ားတြင္ ေတာရေဆာက္တည္ေသာ္လည္း တခါဖူးမွ် အႏၱရာယ္မႀကဳံခဲ့။ ေကာင္းျမတ္ေသာ အက်င့္သီလတန္ခိုးေၾကာင့္ ဆင္မနင္းက်ားမကိုက္ေသာ ဂုဏ္ရွိေတာ္မူသည္ဟုဆိုၾကသည္။

တခါကက်ားႀကီးတစ္ေကာင္သည္ ဆရာေတာ္၏ တဲေက်ာင္းအနီးတြင္ဖုိထားေသာ မီးပုံတြင္ လာ၀ပ္ၿပီး ပါးစပ္အေဟာင္းသားႏွင့္ အိပ္ေပ်ာ္သြားခုိက္ ကပၸိယႀကီးက က်ားႀကီး၏ပါးစပ္ထဲသုိ႔ မီးခဲမ်ားထည့္ဖုိ႔ စိတ္ကူးမိရာ ေက်ာင္းႀကီးေပၚမွ ဆရာေတာ္၏ အသံထြက္လာသျဖင့္ လန္႔သြားခဲ့ဖူးသည္။
“ကပၸိယႀကီး ဘာလုိ႔မေကာင္းႀကံၿပီး ျပစ္မွားရသလဲ ။ ကုိယ့္အလုပ္ ကိုယ္လုပ္္တာမဟုတ္ဘူး ေတာင္းပန္လုိက္”ဟူေသာ စကားေၾကာင့္ ဆရာေတာ္သည္ စိတ္ထဲမွအႀကံံကုိပင္ သိေနသူဟု ယုံၾကည္ခဲ့သည္။ အျခားဆရာေတာ္တစ္ပါးသည္ ဆရာေတာ္သည္ အတြင္းစိတ္အႀကံကို သိမသိ ၂ႀကိမ္တုိင္စမ္းဖူးရာ ဆရာေတာ္က သိခ်ည္းေနသည္။ ပထမတစ္ခါ ဆရာေတာ္အားသြားဖူးစဥ္ ဆရာေတာ္က သူ႔ဆီလာသူ မွန္သမွ် ျပန္သြားတုိင္း ပစၥည္းမ်ားကိုလွဴဒါန္းသည့္ အေၾကာင္းသိသျဖင့္ ငါ့စိတ္အႀကံကုိ သိရင္ ငါ့ကုိဘာမွမလွဴပါေစနဲ႔ဟု ေတြးခဲ့သည္။ ဆရာေတာ္ဦးသီလကလည္း ထုိဆရာေတာ္ျပန္သည့္ အခါဘာမွမလွဴပဲ ျပန္လႊတ္လုိက္သည္။

တစ္ႀကိမ္တုိက္ဆုိင္တာျဖစ္မွာပါ ဟု ေနာက္တစ္ႀကိမ္ထပ္စမ္းဖူးသည္။ ဒီတစ္ႀကိမ္တြင္ ဆရာေတာ္ဦးသီလ ဆီသို႔အသြား ငါ့စိတ္ကုိသိလွ်င္ ငါ့အားဘယ္သူလဲ ဘယ္ကလဲမေမးပဲ ေျခဆုပ္လက္နယ္ ၀တ္ျပဳခြင့္ေပးပါေစ ဟုအႀကံျဖစ္သည္။ ဆရာေတာ္ဦးသီလ ထံအေရာက္တြင္ မည္သည့္စကားမွ မေမးပဲ ေျခဆုပ္လက္နယ္ျပဳခြင့္ေပးခဲ့သည္။ ထုိအခါမွ ထုိဆရာေတာ္ယုံသြားသည္။ ပ်ဥ္းမနားမွ ဒကာတစ္ဦးကလည္း ဆရာေတာ္သည္ ေတာရခ်ည္းသာေဆာက္တည္ေနသျဖင့္ အက်င့္သာျမတ္သည္ စာေပဘက္မွာေတာ့ထူးခြ်န္စြာ တတ္ေျမာက္ပုံမရဟု ဆရာေတာ္္ဆီအသြားတြင္ ေတြးခဲ့ဖူးသည္။ ဆရာေတာ္ဆီေရာက္သည့္အခါ ဆရာေတာ္က “ဒကာတုိ႔ ဆန္းၾကယ္တဲ့ တန္ေဆာင္းျပသာဒ္ေတြကုိေဆာက္ရာမွာ လက္မူပညာသာတတ္ၿပီး စူးေဆာက္ တန္ဆာပလာ တုိ႔မရွိရင္ျဖစ္ပါ့မလား ၊ လက္နက္သာရွိၿပီး ပညာမတတ္ရင္ေရာျဖစ္ပါ့မလား ၊ ႏွစ္ခုစလုံးျပည့္စုံမွ ျဖစ္မည္မဟုတ္ပါလား” ဟူေသာ စကားကုိဆုိရာ ထုိဒကာမွာ ၀မ္းနည္း၀မ္းသာျဖစ္ခဲ့ဖူးသည္။

ဆရာေတာ္ႏွင့္ ပတ္သတ္၍ ထူးျခားေသာျဖစ္ရပ္မ်ားစြာ ရွိခဲ့ဖူးသည္။ ထုိအထဲမွ တခ်ဳိ႕ကိုေျပာရလွ်င္-

ပဲခူးေခ်ာင္းဖ်ားရွိ ကံျမင့္ရြာတြင္ ညအခါတြင္ က်ားဆုိးတစ္ေကာင္ေသာင္းက်န္းလွ်က္ရွိသည္။ ထုိအတြင္း ဘုန္းေတာ္ႀကီးသည္ ထုိရြာသုိ႔ေရာက္ၿပီး ရြာသုသာန္ဇရပ္တြင္ တစ္ညတည္းသည္။ ရြာသူ ရြာသားမ်ားက ေလွ်ာက္ထားေသာ္လည္း လက္မခံသျဖင့္ အားလုံးစုိးရိမ္ခဲ့ၾကသည္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီးအား အသက္မရွင္ႏုိင္ေတာ့ဟု ယူဆခဲ့ေသာ္လည္း ေနာက္တစ္ေန႔တြင္ ဆြမ္းခံထြက္သည္ကုိ ျမင္ရသျဖင့္ ၀မ္းသာအားရျဖင့္ ဆြမ္းေလာင္းၾကသည္။ မယုံၾကည္သူမ်ားက လုိက္လံေခ်ာင္းၾကည့္ရာ က်ားဆုိးႀကီးသည္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးအနီး သုံးေတာင္ခန္႔အကြာတြင္ ၿငိမ္သက္စြာေနသည္ကုိ ေတြ႔လုိက္ၾကသည္။

တခါကလည္း ဘုန္းေတာ္ႀကီးအား လာပင့္ေသာ ဒကာ ၃ေယာက္ႏွင့္အတူ ကင္ပြန္းစခန္းအနီးရြာတစ္ရြာသုိ႔ အသြား လမ္းတြင္ ဆင္ဆုိးႀကီးတစ္ေကာင္ႏွင့္ ႀကဳံျပန္သည္။ ထုိဆင္ဆုိးသည္ လူမ်ားကို နင္းသတ္ဖူးခဲ့ေသာ ဆင္ဆုိးႀကီးျဖစ္သည္။ တည့္တည့္ေတြ႔သည္ျဖစ္၍ ဆရာေတာ္အား ေနာက္ဆုတ္ရန္ေလွ်ာက္ထားေသာ္လည္း လက္မခံသျဖင့္ ဒကာမ်ားမွာ ထြက္ေျပးသူေျပး ၊ သစ္ပင္ေပၚတက္သူတက္ျဖစ္ကုန္သည္။ ဆရာေတာ္သည္ ေရွ႕မတုိးေနာက္မဆုတ္ ၿငိမ္သက္စြာရပ္ေနသည္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီးရွိရာသို႔ အရွိန္ျဖင့္ေျပးလာေသာ ဆင္ဆုိးႀကီးမွာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးအနားေရာက္သည္ႏွင့္ ပုဆစ္တုပ္ၿပီး ထုိင္လွ်က္က်သြားသည္။

ဘုန္းေတာ္ႀကီးက ရပ္ၿမဲရပ္ေနရာ ခဏအၾကာ ဆင္ႀကီးမွာ ေနာက္ျပန္လည့္ၿပီး ေတာအတြင္းသို႔ ျပန္၀င္သြားသည္ကုိ ဒကာမ်ား ျမင္လုိက္ၾကသည္။ က်ဳိက္ထီးရုိးလမ္္းတြင္ ေသာင္းက်န္းေနေသာ ဆင္ဆုိးႀကီးေက်ာ့မွဴးႏွင့္ တည့္တည့္ႀကဳံခဲ့စဥ္ကလည္း ထုိအတုိင္းပင္ ဆင္ႀကီးသည္ ဆရာေတာ္အနီးအေရာက္တြင္ ဦးေခါင္းငိုက္စုိက္ ေအာ္ဟစ္ၿပီး ျပန္လည္ဆုတ္သြားသည္ကုိ ကပၸိယႀကီးသာမက ပန္ခ်ာပီသုံးေယာက္ ႏွင့္ အဂၤလိပ္စစ္ဗုိလ္တုိ႔ပါ ျမင္ေတြ႔လုိက္ၾကသည္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီး၏ သီလ ႏွင့္ ေမတၱာ အစြမ္းထက္ပုံကုိ အားလုံးေျပာမဆုံးၾကေတာ့။

ဆရာေတာ္သည္ ႏြားရုိင္း ၊ ေျမြ စသည္တုိ႔ႏွင့္လည္း ႀကဳံခဲ့ဖူးေသာ္လည္း တခါတရံမွ် ဘာမွမျဖစ္ခဲ့။ ေနာက္တခါ ထူးျခားသည့္ျဖစ္ရပ္တစ္ခုမွာ ဆရာေတာ္သည္ သိမ္ကုန္း ဂူႀကီးတစ္ခု အတြင္းတြင္ တရားက်င့္ေနစဥ္ ဂူအျပင္ဘက္ မနီးမေ၀းတြင္ ႏြားေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္ ႏြားေက်ာင္းေနသည္။ ထုိအခ်ိန္တြင္ ဂူႀကီးမွာ ရုပ္တရက္ၿပဳိက်သြားရာ ႏြားေက်ာင္းသားသည္ လန္႔ျဖန္႔ၿပီး “ဂူၿပဳိသျဖင့္ ဆရာေတာ္ပ်ံလြန္ေတာ္မူၿပီ” ဟုေအာ္ဟစ္ကာ ရြာကုိအျမန္ေျပးသည္။ ရြာသူရြာသားမ်ား စုရုံး၍ ၿပဳိက်ခဲ့ရာ ဂူအနီးသုိ႔ အေျပးအလႊားေရာက္သည့္အခါ မတ္တပ္ရပ္ေနေသာ ဆရာေတာ္အား ျမင္လုိက္ရသည္။ ဂူၿပဳိသည့္အေၾကာင္း ဆရာေတာ္အားေမးၾကည့္ရာ ဆရာေတာ္က
“ေအး ငါတရားထုိင္ေနတုန္း ဂူအျပင္ဘက္က ဆရာေတာ္ကယ္ပါဘုရား ဆရာေတာ္ကယ္ပါဘုရား လုိ႔ ေအာ္ဟစ္တဲ့အသံၾကားလုိ႔ ထြက္ၾကည့္မိတယ္။ဘယ္သူမွလည္း မေတြ႔ပါဘူး။ အဲဒီအခ်ိန္မွာပဲ ဂူႀကီးၿပဳိသြားတာပဲ” ဟုေျဖသည္။

တခါကလည္း ဆရာေတာ္သည္ က်ဳိက္ေဒးယ်ဳံေတာခ်ဳံထူထပ္သည့္ေနရာတြင္ တစ္ကုိယ္တည္းတရားရႈ႕မွတ္ေနရာ ၿခဳံမ်ားကြယ္ေနသျဖင့္ မုဆုိးႀကီး ဦးေကာ္က ေသနတ္ျဖင့္ပစ္သည္။ သုံးႀကိမ္ပစ္ရာ မီးမကူး ေသနတ္ကိုအေပၚသုိ႔ ေထာင္ပစ္မွ က်ည္ဆန္ထြက္သည္။ ဘာေၾကာင့္ပါလဲဟု အနီးသုိ႔သြားၾကည့္ရာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးျဖစ္ေနသည္ကုိ ေတြ႔ေသာအခါမွ ထိတ္လန္႔တုန္လႈပ္ၿပီး အျပစ္အား ခြင့္လႊတ္ရန္ေတာင္းပန္သည္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီးက
“မိမိ အျပစ္ကုိ ျမင္သည္၍ ေတာင္းပန္ကုစားျခင္းကား ေကာင္း၏။ ေနာင္ႀကီးပြားျခင္းျဖစ္သည္။ ငါသည္းခံသည္” ဟုဆုိသည္။ ထုိအခ်ိန္မွ စ၍ ဦးေကာ္သည္ မုဆုိးအလုပ္ကို စြန္႔လႊတ္၍ ရာသက္ပန္ ရဟန္း၀တ္သြားေတာ့သည္။

၁၂၄၇ခုႏွစ္ ပါေတာ္မူေခတ္တြင္ ေက်ာက္ကလပ္ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားဗုိလ္လုပ္ကာ အဂၤလိပ္တုိ႔အားေတာ္လွန္ေနသည္။ အဂၤလိပ္တပ္မ်ားက လုိက္လံႏွိမ္ႏွင္းရာ ေခါင္းေဆာင္ ကိုဘားႀကီးက်ဆုံး၍ တပ္ပ်က္ေျပးၾကသည္။ အဂၤလိပ္ ပန္ခ်ာပီတပ္ကလည္း လုိက္လံႏွိမ္ႏွင္းရာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတာရေဆာက္တည္ေနေသာ ေနရာသို႔ေရာက္လာသည္။ ၿငိမ္သက္စြာထုိင္ေနေသာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးအား ရန္သူ႔ဘက္သားဟု ယူဆကာ ေသနတ္မ်ားျဖင့္ ၀ုိင္းပစ္ၾကသည္။ တစ္ေယာက္ေသနတ္မွ မီးမထြက္သျဖင့္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးအနီးသုိ႔ေရာက္လာၾကၿပီး ေျခေထာက္ကိုဦးေခါင္းႏွင့္ ပြတ္ကာ ဆလံေပးကာ ၀န္ခ်ေတာင္းပန္ၾကသည္။

ဆရာေတာ္သည္ ျပြန္တန္ဆာ ၊ ဒုိက္ဦး ၊ ဥကၠံရြာမ်ားသုိ႔ ခရီးလည့္လည္ေနစဥ္ လမ္းအၾကားတြင္ မီးရထားႏွင့္ ထိပ္တုိက္တုိးဖူးသည္။ ဆရာေတာ္အနီးေရာက္သည္ႏွင့္ မီးရထားသည္ ခ်က္ခ်င္းရပ္သြား၍ စက္ဗုိလ္မ်ားသာမက ခရီးသည္မ်ားပါ ရုတ္ရုတ္သဲသဲျဖစ္သြားၾကသည္။ စက္ဗုိလ္ႏွင့္ ခရီးသည္မ်ား သူ႔ထက္ငါ ဦးေအာင္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးအားပူေဇာ္ၾကသည္။ မီးရထားထြက္သည့္တုိင္ေအာင္ ရထားအျပင္ဘက္သုိ႔ ကုိယ္တစ္ပုိင္းထုတ္၍ ေခါင္းျပဴၾက ေအာ္ဟစ္ရွိခုိးခဲ့ၾကသည္။ မီးရထားႏွင့္ ဒီတစ္ႀကိမ္တည္းသာမဟုတ္ ဒလ ၊ ကြမ္းၿခံကုန္း သို႔ႀကြစဥ္ကလည္း ထုိအတုိင္းႀကဳံခဲ့ဖူးသည္။

ဇလြန္ၿမဳိ႕က ဦးသီလ ေစတီေတာ္

ဆရာေတာ္ဦးသီလသည္ ဝိနည္းသိကၡာအထူးတင္းၾကပ္စြာေစာင့္စည္းေတာ္မူ၍ ဘုန္းႀကီးလွသည္။ ဆရာေတာ္သည္ အက်င့္သီလကိုသာဂ႐ုဓမၼစိုက္ထုတ္သည္မဟုတ္၊ ပရိယတၱိ သာသနာဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကိုလည္း အလြန္လိုလားေတာ္မူသည္။ ပဲခူးေတာရဂိုဏ္းဝိနည္းစာျပန္ပြဲမ်ားကို ၁၂၃၃ ခုႏွစ္မွစ၍ က်င္းပခဲ့သည္။ သထုံၿမိဳ႕ရွိဓမၼိကာရာမစာသင္တိုက္၊ ေညာင္ေလးပင္ ေတာရေက်ာင္း၊ ရန္ကုန္က်ိဳကၠဆံေက်ာင္းတိုက္၊ ေညာင္တုန္း ေ႐ႊဟသၤာေတာရတိုက္၊ ျဖဴးၿမိဳ႕ ေ႐ႊက်င္ေတာင္ေက်ာင္း၊ ေျမာက္ေက်ာင္း စသည္တို႔ကို ဦးစီးတည္ေထာင္ေပးသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံအရပ္ရပ္ရွိ ၿမိဳ႕႐ြာမ်ားမွ ဘုန္းေတာ္ႀကီးအားႂကြေရာက္ ခ်ီးျမႇင့္ရန္ပင့္ဖိတ္တိုင္း ျငင္းဆိုသည္မရွိ။ တတ္ႏိုင္သမၽွ ႂကြေရာက္ခ်ီးျမႇင့္သည္ခ်ည္း ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ပင္ ဆရာေတာ္ပ်ံလြန္ေတာ္မူေသာအခါ ေနရင္း ပဲခူးၿမိဳ႕၌မဟုတ္ဘဲ ဇလြန္ၿမိဳ႕သို႔ သိမ္သမုတ္သြားရင္း ျဖစ္ရေလသည္။

ဆရာေတာ္သည္ ၁၂၆၉ ခုႏွစ္ကဆုန္လဆုတ္ ၄ ရက္ တနင္းလာေန႔၊ (၂၉) ရက္၊ဧၿပီလ၊ (၁၉၀၇) ခုႏွစ္၊ နံနက္(၇)နာရီတြင္ သက္ေတာ္ ၇၅ ႏွစ္၊ ဝါေတာ္ ၅၅ ဝါတြင္ ဘဝနတ္ထံပ်ံလြန္ေတာ္မူသည္။ ဆရာေတာ္ပ်ံလြန္သည့္ ကိစၥမွာလည္း ဇလြန္ၿမဳိ႕အတြက္ ယေန႔တုိင္ေအာင္ ေျပာစမွတ္တြင္စရာ ကိစၥျဖစ္ခဲ့သည္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီးသည္ အလြန္ထင္ရွား၍ ႀကီးျမတ္ေသာပုဂၢဳိလ္ႀကီးျဖစ္သျဖင့္ ဇလြန္ၿမဳိ႕ႏွင့္ မတန္ ရန္ကုန္သုိ႔ျပန္ပင့္ရမည္ဟု ဘုန္းေတာ္ႀကီးညီမ ႏွင့္အတူ ရန္ကုန္မွ ဒကာ ဒကာမမ်ားက သေဘၤာစင္းလုံးငွား၍ ဇလြန္သုိ႔ လုိက္လာၾကသည္။ အေလာင္းေတာ္ကိုျပန္ထည့္ရန္ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားႏွင့္ အမိန္႔ႏွင့္သာမက စစ္တပ္မ်ား ပုလိပ္မ်ားျဖင့္ပင္ အက်ပ္ကုိင္ေတာင္းသည္။ သို႔ေသာ္ဇလြန္သားတုိ႔ကလည္း လုံး၀မေပးႏုိင္ အသက္ႏွင့္လဲမည္ ဟူ၍ တၿမဳိ႕လုံးအုံၾကြျငင္းဆန္ခဲ့သည္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီး သီတင္းသုံးခဲ့ရာ အျခားေဒသမ်ားမွလည္း အေလာင္းေတာ္ကိုေပးရန္ အသီးသီးေတာင္းဆုိလာၾကသည္ ။ ဇလြန္ၿမဳိ႕သားမ်ားကျပတ္သည္ မည္သည္ကုိမွ်မေပးႏုိင္ဟု တြင္တြင္ျငင္းကာ ဇလြန္္မွာပင္ သၿဂၤဳိဟ္ရန္စီစဥ္ၾကသည္။

အေလာင္းေတာ္ကုိ ခုိးယူမည္စုိး၍ ေၾကးေသတၱာအေခါင္းလုပ္ၿပီး လူမမီသည့္အျမင့္တြင္ ဆြဲထားသည္။ အနီးတြင္လည္း လူေလးေယာက္အား ေန႔ညမျပတ္ေစာင့္ေစခဲ့သည္။ အနယ္နယ္အရပ္ရပ္မွ လူမ်ားသည္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးအေလာင္းအနီးတြင္ ဇလြန္သားတုိ႔အား အမ်ဳိးမ်ဳိးေစာင္းခ်ိတ္ေျပာဆုိ၍ ငိုယုိၾကရာ ဇလြန္သားတုိ႔က ေျပာခ်င္ရာေျပာ၊ အေလာင္းမေပးရင္ၿပီးတာပဲ ဟု ေက်နပ္ၾကေလသည္။ စ်ာပနပြဲကုိ ထုိႏွစ္တပုိ႔တြဲလတြင္က်င္းပရာ ပ်ားပန္းခတ္ စည္ကားလွၿပီး ဇလြန္သားတုိ႔၏ သဒၵါတရားကုိ ေဖာ္ျပခြင့္ရသည္။ ေလာင္တုိက္အနီးတြင္ ဘုန္းေတာ္ႀကီး၏ ဘ၀ျဖစ္စဥ္မ်ားကို ပန္းခ်ီကားခ်ပ္မ်ားျဖင့္ ေရးဆြဲထားရာ ၾကည့္ရႈသူတုိင္း မ်က္ရည္မဆည္ႏုိင္ရွာၾက။

တပုိတြဲလျပည့္ေက်ာ္ ႏွစ္ရက္ေန႔တြင္ သၿဂၤဳိဟ္ရန္ စီစဥ္ထားေသာ္လည္း ဖူးေမွ်ာ္သူမ်ားေၾကာင့္ ေနာက္တစ္ေန႔မနက္ ရွစ္နာရီမွပင္ သၿဂၤဳိဟ္ခဲ့ရသည္။ သၿဂဳိဟ္ၿပီးေနာက္ တာ၀န္ရွိသူမ်ားက အရုိးျပာမ်ားကို သံေသတၱာမ်ားျဖင့္ထည့္ၿပီးလွ်င္ ပရိတ္သတ္အား ယူလုိရာယူရန္ခြင့္ျပဳရာ သၿဂၤဳိဟ္တဲ့ေနရာမွ မီးေသြးမ်ားသာ မက ၀ါးရာဇမတ္မ်ားအျပင္ ေျမႀကီးပါတြင္းႀကီးျဖစ္ကုန္သည္။ အရုိးျပာရသူမ်ားက ေရေမြးပုလင္းမ်ားတြင္ထည့္ထားရာ ျပာမွအလုံးေလးမ်ားျဖစ္လာၿပီး တက္ခ်ည္ဆင္းခ်ည္ ကြန္႔ျမဴးေနသည္ကုိ ဖူးေတြ႔ၾကရသည္။ မီးခံေသတၱာမ်ား အထပ္ထပ္ျဖင့္ သိမ္းဆည္းထားေသာ အရုိးျပာမ်ားကို ထုတ္ၾကည့္သည့္အခါတြင္လည္း ျပာမ်ားမဟုတ္ေတာ့ အားလုံး ဓာတ္ေတာ္အလုံးမ်ားျဖစ္ေနသည္ကိုေတြ႔လုိက္ၾကသည္။ ထုိအခါလက္ပြန္းတတီးေနခဲ့ၾကသူမ်ားသည္ ဤမွ်ျမင့္ျမတ္ေသာ ပုဂၢဳိလ္ ဟု မထင္မွတ္ခဲ့မိၾကသည့္အေပၚ ေနာင္တႀကီးစြာ ရကုန္ၾက၏။

စ်ာပနပြဲၿပီးသြားေသာ္လည္း မီးသၿဂၤဳိဟ္ရာေနရာတြင္ မီးလုံးပ်ံႀကီးမ်ား ပ်ံတက္သည္ကုိ အမ်ားစုက ျမင္ၾကသျဖင့္ တေႏြလုံးပြဲႀကီးျဖစ္ေနသည္။ ဆြမ္းဆန္စိမ္းေလာင္းပြဲႀကီးကို လွည္းေပါင္းတစ္ေထာင္ေက်ာ္ျဖင့္ က်င္းပၾကသည္။ ထုိေနရာတြင္ပင္ ဓာတ္ေတာ္မ်ားကို ဌာပနာ၍ သဲပုံေစတီကို တည္လုိက္ၾကသည္။ သဲပုံေစတီအနီးမွ သဲမ်ားကိုေရထဲထည့္လွ်င္ သေဘၤာေစ့ခန္႔ ပုလဲေရာင္အလုံးေလးမ်ား ပုလင္းထဲတြင္ ငုပ္ခ်ည္ေပၚခ်ည္ျဖစ္ေနသည္ကုိ ေတြ႔ၾကရသည္။ အလွဴအတန္း အေကြ်းအေမြးပြဲမ်ားျဖင့္ မျပတ္စည္ကားခဲ့ၿပီး ကဆုန္ နယုန္ လွည္းလမ္းပိတ္၍ လယ္လုပ္ငန္းစမွသာ လူစဲေပေတာ့သည္။ သဲပုံေစတီေနရာတြင္ သံေတာင္ ၃၀ အျမင့္ရွိ အရုိးအုိးေစတီကုိတည္ထားလွ်က္ရွိပါသည္။

ကုိးကား
ရဟႏာၱႏွင့္ ပုဂၢဳိလ္ထူးမ်ား
ျမန္မာ့စြယ္စုံက်မ္း အတြဲ ၁၃

ဓာတ္ပုံမ်ားအတြက္ မူရင္းတင္ထားတဲ့ မိတ္ေဆြမ်ားကို အထူးေက်းဇူးတင္ပါတယ္။
Credit သုတဇုန္

Comments

Popular posts from this blog

လြယ္လြယ္ေလးနဲ႔ လွနိဳင္သည္႔ ၀မ္းဗိုက္ခ်ပ္ေစမည့္ အူရွင္းနည္း

ေရႀကက္သည္ ေက်ာက္တည္ေရာဂါ ရွိ ေသာသူအတြက္ ဆုိေသာ ရာဇဝင္